נגישות אתרים - האם זה חובה? האם זה כדאי?

נגישות אתרים הינו מושג שמעלה שאלות רבות בקרב בעלי עסקים. האם אני חייב להנגיש? מה יוצא לי מזה? זה באמת עוזר לבעלי מוגבלויות? ועוד שאלות רבות. אנחנו כאן כדי לעשות סדר.

נגישות אתרים - האם זה חובה? האם זה כדאי?

מהי נגישות אתרים?

נגישות (accessibility) הוא מושג המגדיר עד כמה שירות או מיקום זמין לכלל האוכלוסייה - כולל צרכנים בעלי מוגבלות. כ-25% אחוז מהאוכלוסיה סובלים ממוגבלות שמקשה עליהם את השימוש באתרי אינטרנט. אוכלוסייה זו כוללת כבדי ראיה, אנשים בעלי מוגבלות פיזית, קשישים, חולי אפילפסיה ועוד.


באמצעות הנגשת האתר, נאפשר לבעלי מוגבלויות לגלוש בצורה חלקה ונוחה באתר:

  • אנשים בעלי מוגבלות ראיה:
    שם כולל לחתך נרחב של לקויות, כולל עיוורון מוחלט, עיוורון צבעים, ראייה חלקית בעין אחת או בשתיהן ועוד. כדי לסייע לאוכלוסייה זו, נעשה שימוש בכפתורים ייעודיים, הקראה, הגדלה של פונטים והתאמת הצבעוניות.
  • קשישים:
    קשישים רבים משתמשים באינטרנט, אך נתקלים בקשיים שמתסכלים אותם. לקויות ראיה, פרקינסון וגם היותם לא ילידים במרחב הוירטואלי מקשה עליהם את השימוש באינטרנט. כדי לסייע לאוכלוסייה זו, נעשה שימוש בעיקר באלמנטים של הגדלה והבהרה: הגדלה של סמן העכבר, הגדלת פונטים ועוד.
  • חולי אפילפסיה:
    תזוזות רבות במסך עלולות לגרום להתקף אפילפטי. נגישות עבור אוכלוסייה זו תכלול כפתור ייעודי לביטול הבהובים כדי לצמצם תנועות במסך.
  • בעלי מוגבלות פיזית:
    אנשים בעלי מגבלה בגפיים העליונות יעזרו בכפתור קורא מסך, ובכפתורי ניווט ייעודיים שיסייעו להם לבצע פעולות באתר עם מינימום תנועה מצדם.


האם חייבים להנגיש את האתר?

התשובה לשאלה הזו קצת מורכבת, ותלויה בכמה משתנים. לפני שאנחנו עוברים לחוקים ותקנות, בואו נדבר רגע על כדאיות ההנגשה.


למה כדאי לבנות אתר מונגש?

מחקרים מראים שכשעסק בוחר לבצע נגישות באתר, הוא חושף את האתר שלו לכ-35% יותר מבקרים ומגדיל את הרווחים בעד 25%. חשבנו על 4 קטגוריות בהן האתר שלכם ישתפר אם תבחרו להנגיש אותו:

1. הנגשה תגדיל את נפח התנועה לאתר

הנגשת אתר היא למעשה רצף פעולות שישפר את האתר, ויגרום לו להופיע גבוה יותר בגוגל. בין השאר, הנגשת אתר כוללת: טיפול בשגיאות, הוספת תגי תיאור לתמונות ולקישורים, סימון ההיררכיה במסמך, הוספת טקסט חי במקום טקסט שהופיע כתמונות ועוד.
פעולות אלה, הן למעשה סוג של אופטימיזציה לאתר. הן ישפרו את תאימות האתר למנועי חיפוש ויגדילו את מספר המבקרים.


2. הנגשה תשפר את אחוזי ההמרה של האתר

אתר שעובר הנגשה, יהיה בדרך כלל פשוט וקל יותר לשימוש גם בעבור הציבור הרחב. כתוצאה מכך, מדד השימושיות יעלה. גולשים ישהו באתר זמן ארוך יותר, יבצעו פעולות רבות יותר וההמרות יעלו.


3. הנגשה תרחיב את קהל היעד שלכם

באמצעות הנגשה אנחנו מרחיבים את קהל היעד של האתר, ומוסיפים אוכלוסיות שלא יכלו לעשות שימוש באתר קודם לכן. כך נהיה רלוונטיים לאנשים רבים יותר, נמכור יותר מוצרים ונגדיל את הרווחיות.


4. הנגשה תשפר את התדמית של הארגון

עסקים המאפשרים שירות נגיש, זוכים להערכה של הציבור - כך עולה מסקר של מכון גיאוקרטוגרפיה. זה לא מפתיע. אחריות חברתית היא ערך חשוב במאה ה-21. אנחנו שואפים לשלב בעלי מוגבלויות ולתת להם אפשרות לשוויון.
הנגשת האתר תעלה את ערכו של העסק בעיני גולשים בעלי מוגבלות, ובעיני כלל הציבור - ותסייע לעסק להשיג תדמית חיובית יותר.



אוקי, הנגשת אתרים זה חשוב - אבל האם זו חובה?

מאז שנכנסו לתוקף התקנות, יש המון בלבול בקרב בעלי אתרים. יש כאלה שמנגישים כי הם חוששים מתביעה - אחרים מוותרים על הנגשה וחוטפים. אז מה נכון?
"חוק שוויון זכויות" נחקק ב-1998, וב-2013 נוספו לחוק "תקנות נגישות השירות". תקנות אלה כוללות התייחסות מפורטת לעניין הנגשת אתרי אינטרנט ומטרתן לאפשר גישה נגישה לבעלי מוגבלויות לאתרי אינטרנט. ב-2017 נוספו תקנות שהגבילו את החובה להנגיש, במטרה ליצור איזון בין חשיבות ההנגשה לבין העלויות הכרוכות בכך.
נכון ל-2020: על פי חוק, כל אתר חייב להיות מונגש, חוץ מהמקרים הבאים:

  • אתר של עסק הרשום כעוסק פטור או מכניס פחות מ-100,000 ₪ בשנה פטור מהנגשה.
  • אתר של עסק המכניס מעל 300,000 ₪ בשנה, פטור מהנגשה אם האתר שלו הוקם לפני אוקטובר 2017.

גם אם מגיע לכם פטור - אתם עדיין חייבים לכלול הצהרת נגישות ולהנגיש את טופס יצירת הקשר באתר


מהי הצהרת נגישות?

הצהרת נגישות היא טקסט שמשקף לגולשים את רמת ההנגשה של האתר. ההצהרה תסביר כיצד האתר הונגש, תפרט על רכיבים שלא ניתן להנגיש ותסביר אילו עזרים מסייעים לנגישות באתר.


איך כותבים הצהרת נגישות?

הצהרת נגישות תכלול בדרך כלל:

  • הסבר כללי על נגישות
  • תיאור הפעולות שבוצעו למימוש הנגישות באתר
  • הסבר כיצד להפעיל את הנגישות באתר
  • התייחסות למקרים בהם האתר לא נגיש
  • ציון דרכי תקשורת עם גורם אנושי שאחראי על הנגישות



איך בונים אתר נגיש?

קיבלתם החלטה לבנות אתר נגיש? ואולי כבר יש לכם אתר והחלטתם להנגיש אותו? הנה מה שאתם צריכים לעשות:
בין אם מדובר באתר חדש או באתר קיים, עליכם להגדיר בחוזה עם מפתחי האתר שהתוצר הסופי יהיה אתר נגיש העומד בדרישות החוק. במידה ומדובר בהנגשת אתר מורכב, תוכלו לשקול התייעצות עם מומחה בתחום.
הנגשת האתר יכולה להיעשות כחלק מעבודת הפיתוח של האתר, אולם במקרים מסוימים ניתן להוזיל אותה בעזרת שימוש בתוספי נגישות. חשוב להבין שהתקנת תוסף היא לא זבנג וגמרנו. בנוסף להתקנת התוסף, יהיה צורך בהשלמת ההנגשה על מתכנתים.



ומילה לסיום

אתר נגיש לבעלי מוגבלויות הוא אתר שנהנה מיתרון תחרותי. הוא ניצב בחזית הטכנולוגיה, נהנה מיתרון במנועי החיפוש ומשלב סולידריות חברתית. בין אם אתם מבצעים נגישות מכורח, ובין אם אתם מאמינים בכך, בצעו את זה נכון - כדי שבאמת תשיגו את כלל היתרונות.

תאתגרו אותנו

המוטיבציה, הרצון והטכנולוגיה הם שמובילים אותנו לתוצאות יוצאות מן הכלל. ביחד נשיג את הבלתי אפשרי.
השאירו מספר פרטים וניצור אתכם קשר בהקדם!

צרו קשר אילוסטרציה